Big data, big questions!
Wat hebben Ariana Grande, iPhone6, Love, Happy Birthday, Gefeliciteerd, Bloemen, Voetbal, Sinterklaas, Minecraft en Einde met elkaar te maken? Het lijkt een lijst zonder samenhang te zijn, toch is er een gemeenschappelijke kenmerk. Het zijn allemaal zoektermen die in de top 10 van Google staan! Het is de top 10 van meest gezochte afbeeldingen in Nederland. En ja daarin komt zowel Gefeliciteerd als Happy Birthday voor!
Leuke lijstjes
Google publiceert elk jaar lijstjes. Dat kunnen zijn: algemene zoektermen, snelst stijgende persoonlijkheid nationaal, snelst stijgende zoekterm in combinatie met Hoe werkt…? Lijstje spreken tot de verbeelding. Leuk om even over te scrollen, soms valt je oog op iets raars.
Einde?
Bijvoorbeeld de afbeelding Einde in bovenstaand lijstje van meest gezochte afbeeldingen. Als kwalitatief onderzoeker zou ik graag willen weten waarom mensen dat zoeken: wat willen mensen met een afbeelding Einde? Hebben ze een doodswens? Of denken mensen dat de wereld vergaat? Of zijn er heleboel mensen die een laatste sheet zoeken voor een presentatie? Als kwantitatief onderzoeker zou ik willen weten: hoeveel mensen deze afbeeldingen zoeken, waar wonen die mensen die Einde intypen? Google wil daar helaas geen informatie over geven. Sommige informatie mag Google overigens ook niet geven vanwege de Wet Bescherming Persoonsgegevens.
Naaktselfies
Het is voer voor onderzoekers dit soort lijstjes. Het zegt iets over onze samenleving, over wat we willen. Jammer alleen dat we niet dat iets kunnen duiden. We weten bij de lijstjes van Google bijvoorbeeld niet om hoeveel mensen het gaat, laat staan wie het zijn. Als kwalitatief onderzoeker heb ik nog meer vragen dan kwantitatieve onderzoekers: Als zoveel mensen deze woorden kiezen dan zegt het iets over onze samenleving. Maar wat? Laat ik eens een poging wagen. In de meest gezochte woorden zie ik twee trends. De eerste trend is huiselijkheid. De gezochte afbeeldingen Sinterklaas, Bloemen, Love, Gefeliciteerd en Happy Birthday lijken daarnaar te verwijzen. Als tweede trend benoem ik: interactief contact. Deze trend is gebaseerd op de afbeeldingen Minecraft, Iphone6 en Voetbal. Ariana Granda (naaktselfies) past daar naadloos in.
Hoezo?
Het is een beetje natte vinger werk, weliswaar gebaseerd op 25 jaar onderzoek, maar toch. De interessante lijstjes van Google vragen om meer onderzoek. Mijn handen jeuken om meer te weten over de afbeelding Einde die zo vaak gezocht is. Niet alleen omdat het een intrigerend woord is in dit rijtje, maar omdat het zorgelijk woord is. Het kan zijn dat we massaal doodswens hebben, maar het kan ook iets heel anders betekenen.
Ook kwantitatief onderzoek is nuttig
Wat voor Google geldt gaat natuurlijk ook voor andere big data. Veel informatie is nice to know, maar het gaat erom dat we het ervaren als need to know. Dat betekent dat je niet alleen kijkt naar hoeveel keer men een woord of afbeelding heeft ingetypt, maar ook naar het waarom van deze zoektocht. Dat kan vooral heel goed door kwalitatief onderzoek, maar vooruit, ook kwantitatief onderzoek, kan betekenis geven aan het feit dat het woord Einde wordt ingetypt. Dat kan door bijvoorbeeld uit te zoeken wie dat doet en hoe vaak.
Of betekent het niets anders dan een momentje vermaak? Daar kan ik bij Ariana Grande iets bij voorstellen, maar bij het woord Einde veel minder.
- Posted by Lidwien van de Ven
- On 15 maart 2017
0 Comments