Patient empowerment
Geef mij maar het ziekenfonds wordt vaak verzucht op borrels en verjaardagen aan het eind van het jaar, als gesproken wordt over zorgverzekeringen. De zorg is niet meer wat het was en dan volgen er schrijnende voorbeelden van ouders en anderen die niet de juiste zorg hebben gekregen. En al zeker niet de juiste aandacht. En dat is allemaal de schuld van het nieuwe zorgstelsel. Nee ten tijde van het ziekenfonds was de zorg goed geregeld, konden we daar maar naar terug gaan is een veelgehoorde wens.
No go area
Vergeten wordt dat de zorgkosten steeds maar stijgen. De zorgkosten, zullen blijven stijgen door medisch- technische en farmaceutische innovaties, een langere levensduur en hogere zorgconsumptie. Uiteindelijk zullen deze kosten onbetaalbaar worden. Of we moeten allemaal veel meer premie gaan betalen maar ook dat is een no go area voor ons, burgers. Vandaar dat minister Schippers als missie heeft om de kosten in de hand te houden. Alle betrokken partijen moeten daar aan meewerken om het een succes te laten zijn.
Wij, patiënten, tegenwoordig zorgconsumenten genoemd, moeten ook ons steentje bijdragen. Bijvoorbeeld door een eigen bijdrage te betalen, maar ook door niet tot in het oneindig door behandeld te willen en alles wat daar tussen in zit.
Een andere partij, De zorgverzekeraars, overigens publiek rechterlijke instellingen, zijn verantwoordelijk voor het bevorderen en inkopen van hoogwaardige zorg tegen een acceptabele prijs. De manier waarop zorgverzekeraars deze rol invullen is de laatste jaren erg veranderd. Eerst vervulden ze de rol met name als uitvoeringsorganisatie, in het verlengstuk van de overheid. Nu treden de verzekeraars veel meer op als ‘selectieve inkopers’ wat veel kritiek oplevert van zorgconsumenten.
Verspilling
Voor de stelselwijziging werden ziekenhuizen en specialisten gehonoreerd op basis van hun verrichtingen. Veel behandelingen waren dus gunstig voor de portemonnee van de arts. Dat deze manier van werken niet altijd bevorderlijk is voor de patiënt en de kosteneffectiviteit moge duidelijk zijn. Inmiddels zijn kleine verbeteringen ingevoerd. Zo zijn er programma’s om verspilling tegen te gaan. Een voorbeeld hiervan is het meegeven van kleinere hoeveelheid medicijnen, zodat bij wisseling van therapie er weinig verspilt wordt. Dit is natuurlijk maar een hele kleine, maar wel erg simpele besparing die direct wat oplevert.
Zuinig en zinnig
De noodzaak tot zinnige en zuinige zorg zoals de bezuinigingsoperatie wordt genoemd heeft uiteraard ook gevolgen voor toeleverende partijen: farmaceutische ondernemingen.
De productie en ontwikkeling van geneesmiddelen alleen is niet langer voldoende om competitief te blijven in het nieuwe zorgstelsel. Onderneming moeten op zoek naar andere manieren om relevant te zijn. Dat vergt een heel andere manier van denken: betere zorg voor lagere kosten!
Inmiddels zijn farmabedrijven doordrongen van de noodzaak van deze andere zienswijze en zijn er diverse initiatieven zinnige en zuinige initiatieven gestart. Deels gevonden in het verbeteren van (het gebruik) van geneesmiddelen, zgn around The Pill Solutions, zoals allerlei apps die je op herinneren aan het op tijd nemen van het geneesmiddel. maar veel meer valt nog te halen in Beyond The Pill Solutions. Dit zijn nieuwe services die niet gebonden zijn aan een geneesmiddel, maar aan een service. Een service die erop gericht is de zorg aan patiënten te verbeteren. In Nederland zijn diverse initiatieven op dit gebied, initiatieven die uitgaan van de vraag van patiënten en niet van het aanbod van geneesmiddelen leveranciers.
Deze ontwikkeling staat echter nog in de kinderschoenen. Er is een hele nieuwe manier van denken nodig bij farmabedrijven om deze ommezwaai te maken. Denken vanuit de patiënt met zorgproblemen, de stakeholders en niet vanuit aanbod, productie en winstmaximalisatie.
Beyond the Pill
Wij als onderzoekers kunnen een bijdrage leveren aan de zorg die zinnig en zuinig is, door mee te denken en te onderzoeken voor farmabedrijven en andere zorgaanbieders wat nu precies die behoeften zijn van patiënten en op welke wijze de zorg doelmatiger ingezet kan worden. Te leren denken in behoeften van patiëntenzorg in plaats van verkopen van geneesmiddelen. Op deze wijze kunnen we de zorg van de patiënt verbeteren en zijn positie versterken.
In mijn boek Beyond The Pill Solutions vind je meer informatie over Beyond The Pill Strategieën.
- Posted by Lidwien van de Ven
- On 14 april 2017
0 Comments